تقویت همکاری با کشورهای عرب منطقه از مسیر اهواز

اهمیت استان خوزستان را باید از چند منظر مختلف مورد بررسی داد. نزدیکی جغرافیایی این استان با کشورهای عربی همچون عراق ، کویت و یا امارات در کنار زبان مشترک و تسلط بخشی از مردم این منطقه به زبان عربی خود عاملی برای تقویت مناسبات تجاری و رویکردهای صادراتی به این کشورها مخصوصاً بازار عراق محسوب می شود

ارتباط با 118 شعبه در بانک های بین المللی از 48 کشور جهان را می توان یکی از برجسته ترین عملکردهای بانک توسعه صادرات در مراودات بین المللی دانست که این دستاورد در سایه فعالیت های بین المللی این بانک و همچنین وجود بسترهای لازم در شعب مختلف در اقصی نقاط کشور ایجاد شده است. با توجه به این موارد و به مناسبت دهه فجر به بررسی برخی از عملکردهای اجرایی شعب مختلف این بانک پرداخته ایم تا بتوان چهره ای واضح را از ارکان اجرایی این بانک ترسیم کنیم.

چندی پیش در گفتگویی با دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات به بررسی اولویت های این بانک پرداختیم که وی توسعه روابط کارگزاری ، دریافت و اعطاء خطوط اعتباری و همچنین تقویت فعالیت ها در شعب بانک توسعه صادرات را اولویت های اصلی این بانک عنوان کردند. در گذشته بارها به بررسی موردات بین المللی بانک پرداختیم و هم اکنون و هم زمان با فرارسیدن دهه فجر در گزارش هایی متوالی به بررسی فعالیت ها در شعب بانک توسعه صادرات می پردازیم تا بتوان چهره ای شفاف و قابل رهگیری را برای مدیران و تصمیم سازان این بانک فراهم آورد. این در حالی است که با توجه به اطلاعات متقن موجود پتانسیل های بررسی بسیاری در این خصوص وجود دارد.

در خصوص توجه به بهبود فرآیندهای اجرایی در شعب بانک توسعه صادرات ، دکتر علی صالح آبادی ضمن تخصیص یکی از اولویت های بانک به این مطلب عنوان کرد: با افزایش سرعت و کاهش زمان امور بانکی با محوریت مراودات ارزی و بین المللی و همچنین حمایت از بخش صادرات تلاش بسیاری برای بهبود ساز و کارهای اجرایی در شعب بانک توسعه صادرات صورت گرفته است که از آن جمله می توان به اصلاح و به روزرسانی ساختارهای اجرایی و عملیاتی نام برد که در کنار آموزش کارکنان این بانک، شرایط بهتری را ایجاد کرده است. با توجه به این موارد ، هم اکنون شعب بانک توسعه صادرات با توجه به دانش و تجربه کافی می توانند به مشتریان این بانک خدمات مشاوره در امر صادرات نیز ارائه کنند هرچند که ایجاد باشگاه مشتریان این بانک نیز گام بزرگی در جهت حمایت از منافع صادرکنندگان محسوب می شود.

در این بین شعبه اهواز به عنوان تنها شعبه بانک توسعه صادرات در استان خوزستان را می توان یکی از شعب پیشرو و موفق به شمار آورد که فعالیت های چشمگیری داشته است. این در حالی است که استان خوزستان بعنوان استانی با توانمندی های بالا و منحصر به فرد اقتصادی و استراتژیک صادراتی  است که در سال 1394  حجمی بالغ بر 6.5 میلیارد دلار، صادرات داشته است.

بانک توسعه صادرات این استان ضمن  تامین مالی سرمایه در گردش صادرکنندگان استانی، تامین مالی سه پروژه بزرگ صنعتی و صادراتی را که نقش بسزایی در توسعه و اشتغال استان دارند، شامل فولاد جهان آرا، پتروشیمی سلمان فارسی و توسعه میادین مشترک نفت و گاز صبااروند را با اعتباراتی حدود 1.5 میلیارد دلار بر عهده داشته و از سه ماهه سوم سال جاری نیز با آغاز دور جدیدی از بازاریابی ها نسبت به ارائه خدمات تخصصی به طیف بیشتری از صادرکنندگان هم استانی اقدام نموده است.

این بانک جهت تقلیل نرخ سود تسهیلات صادراتی، مشوق هایی از جمله تخفیف 4 درصدی سود حاصل از منابع بانک، تفاهم نامه تخصیص یارانه 6 درصدی با سازمان توسعه تجارت و یارانه سود 5 درصدی با سازمان صنعت، معدن و تجارت به تولید کنندگان صادراتی و صادرکنندگان در نظر گرفته است.

غلامرضا رومیانی نژاد، رییس شعبه استان خوزستان بانک توسعه صادرات در این رابطه می گوید: تامین مالی سه طرح صنعتی که شامل فولاد جهان آرای خرمشهر ، پتروشیمی سلمان فارسی و توسعه مشترک نفت و گاز صبا اروند در غرب کارون می باشد برعهده بانک توسعه صادرات ایران است و نرخ بهره آن 7 درصد است.وی گفت: اجرای این سه طرح نقش مهمی در توسعه پیرامونی و اشتغال جوانان جویای کار استان خواهد داشت و می تواند سرآغاز جذب سرمایه گذاری جدید در استان باشد.

مدیربانک توسعه صادرات ایران در استان خوزستان در ادامه تخصیص اعتبار ارزی برای سه طرح بزرگ صنعتی و تولیدی خوزستان را در کشور بی نظیر توصیف کرد و گفت: با توجه به گشایشی که پس از برجام پیش آمده آماده خدمات رسانی بهتر به صادرکنندگان و واردکنندگان کالا در استان هستیم.
رومیانی نژاد از بازسازی و نوسازی سیستم شبکه کارگزاران خارجی و بانکداری بین المللی پس از برجام و هدایت مصارف و تخصیص اعتبارات بانک از محل منابع داخلی و صندوق توسعه ملی به بخش های صنعتی استان خبر داد.
وی گفت: در این راستا بانک توسعه صادرات که در صادرات و واردات کالا به صورت تخصصی عمل می کند برای رسیدن به وضعیت مطلوب و مطابق استانداردهای بین المللی بانکداری ، هدف گذاری لازم را صورت داده تا بتواند منابع ارزی و ریالی صادرکنندگان و واحدهای تولیدی صادرکننده را به موقع تامین کند.
وی با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی استان ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا ، موجب ارتقا سطح اشتغال و بهبود درآمدهای ارزی کشور شده است اظهار داشت: بانک توسعه صادرات که تنها یک شعبه در مرکز استان دارد برای کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی دارای مشوق هایی از جمله تخفیف چهاردرصدی سود از محل منابع بانک ، تفاهم نامه تخصیص یارانه سود با سازمان توسعه تجارت ایران و یارانه سود با سازمان صنعت ، معدن و تجارت برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادراتی است.
وی حجم بالای صادرات غیرنفتی استان را تقویت کننده اقتصاد مقاومتی بیان کرد ودر ادامه با اشاره به اینکه برای افزایش سطح صادرات غیرنفتی ، این بانک آماده است پس از گشایش هایی که در برجام به وجود آمده است انواع خدمات بانکی و ال سی ، تامین مالی و صادرکنندگان به صورت ریالی و ارزی را با سود متغیر 14تا 18درصد انجام دهد تا حجم صادرات غیرنفتی استان بهبود یافته و روند توسعه و اشتغال استان شتاب گیرد.

به تحلیل اگزیم نیوز اهمیت استان خوزستان را باید از چند منظر مختلف مورد بررسی داد. نزدیکی جغرافیایی این استان با کشورهای عربی همچون عراق ، کویت و یا امارات در کنار زبان مشترک و تسلط بخشی از مردم این منطقه به زبان عربی خود عاملی برای تقویت مناسبات تجاری و رویکردهای صادراتی به این کشورها مخصوصاً بازار عراق محسوب می شود.

 

آمارها نشان می دهد که از شهرها و گمرکات مختلف استان خوزستان شاهد صادرات حجم های بسیار بالایی از کالاها به بازار عراق هستیم تا جایی که گمرک شلمچه ، سومین گمرک بزرگ صادرکننده کالا در آمارهای 10 ماهه نخست سال جاری لقب گرفته است.

این در حالی است که بانک توسعه صادرات با کارسازی اعتبار 200 میلیون دلار برای حمایت از پیمانکاران ایرانی در عراق گام بزرگی را در مسیر حمایت از صادرات خدمات فنی – مهندسی به این کشور برداشته است. از سوی دیگر شاهد هستیم که با توافق صورت گرفته بین بانک توسعه صادرات و بانک البلاد عراق ( یکی از بزرگترین بانک های دولتی این کشور ) خط اعتباری ویژه ای به صورت اعتبار خریدار به این بانک اعطا شده است.

به صورت دقیق تر ، هم اکنون صادرکنندگان ایرانی می توانند کالاهای خود را به مقصد عراق صورت اعتباری به فروش برسانند یعنی بانک توسعه صادرات نقداً ارزش کالای صادر شده را پرداخت کرده و سپس خریدار عراقی از بستر بانک البلاد ، وجه مورد معامله را به صورت اعتباری ( یک و یا دو ساله ) تسویه می کند. از سوی دیگر این خط اعتباری به گونه ای تنظیم شده که پس از تخصیص و جذب منابع ، باز هم پتانسیل تأمین اعتبار جدیدی را داراست یعنی پس از اتمام ، مجدداً شارژ خواهد شد. این موارد در نهایت فضای مساعدی را برای صادرکنندگان ایرانی به بازار عراق را ایجاد کرده که می تواند گامی مؤثر در مسیر صادرات به بازار عراق تلقی شود.

 

کد خبر 16593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =