۲ اولویت اصلی معدنی در اقتصاد ایران

به عقیده دکتر مقیمی توجه به بازارهای داخلی و تقویت بازارهای صادراتی دو اولویت اصلی معادن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور محسوب می شوند

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران در گفت و گو با اگزیم نیوز در خصوص شرایط صادرات محصولات معدنی در حال حاضر اظهار کرد: در شرایط فعلی ما با دو مساله در بخش معدن روبه رو هستیم؛1) توجه به بازار های جهانی و حضور در این بازارها 2) توجه به بازارهای داخلی و تامین نیازهای داخلی.

دکتر سیده فاطمه مقیمی در ادامه با اشاره به ارز آوری که کالاهایی که به عنوان محصولات و محمولات معدنی از ایران صادر می شوند گفت: اگر در راستای تولید محصولات و محمولاتی که صادر می شوند تکنولوژی نوینی به کار گرفته نشود به عبارتی خام فروشی انجام شده است.

وی در ادامه گفت: پدیده خام فروشی نه تنها از بین برنده ارزش افزوده ای است که منجر به بالاتر رفتن قیمت محصولات شود بلکه از به کار گیری تکنولوژی جدید در راه تولید محصولات جدید و فرآوری شده که باعث اشتغال می گردد نیز جلوگیری می شود و این ارزش آفرینی نصیب کشور بعدی (کشوری که مواد خام را از کشور ما تامین می کند) می شود.

دکتر مقیمی تصریح کرد: به همین علت است که من با صادرات مواد معدنی به صورت خام مخالفم و به باور من اگر تعرفه ها بر روی محصول خام را بالا ببرند به نفع جامعه اقتصادی کشور می شود و به کار گیری این کالاها در صنعت خودمان با استراتژی استفاده از ماشین آلات جدید، تکنولوژی های به روز، دانش فنی و .... باعث رونق در پدیده اشتغال می شود.

 عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران در خصوص حمل و نقل وسائط مربوط به جابه جایی کالا هم گفت: متاسفانه علی رغم اینکه 20 درصد قیمت تمام شده کالا می تواند تاثیر به سزایی در بالا رفتن یا پایین رفتن نرخ تحویل کالا در بازار هدف شود ما در این حوزه آنچنان که باید و شاید نیستیم.

وی افزود: اگر بتوانیم وسیله حمل و نقل مناسبی را در اختیار بگیریم میتوانیم بر قیمت تمام شده و بازار هدف تاثیر گذار باشیم.

دکتر مقیمی می گوید: به دلیل اینکه کامیون، ریل مناسب برای حمل و نقل مواد معدنی به گلوگاه های صادراتی نداریم توسعه شریان های اصلی هم یکی از ملزومات حمل و جابه جایی کالاست.

وی افزود: به عقیده من بایستی در تمام معادنی که تولید و برداشت کالا به اندازه قابل توجهی است (  همچون معدن گل گوهر که درارای خط آهن ریلی است) خط آهن ریلی به منظور دسترسی به خطوط راه آهن و خط ریلی وجود داشته باشد تا بتواند به راحتی جابه جایی مناسب را با قیمت مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهد.

این فعال اقتصادی در ادامه تشریح کرد: در مساله حمل و نقل 3 فاکتور موثر وجود دارد1) سرعت عمل 2)امنیت 3)قیمت تمام شده. تاثیر گذاری این 3 مولفه می تواند تاثیر گذاری و حضور مستمر ما را به صورت متدام تضمین کند.

وی در خصوص مهترین رقبای ما در بازارهای صادراتی محصولات معدنی گفت: بررسی این عامل بستگی به نوع مواد معدنی صادراتی ما دارد. برخی از مواد معدنی همچون کوک، زغال سنگ و ... و برخی سنگ های همچون مرمریت هستند.

دکتر سیده فاطمه مقیمی می گوید:  نکته ای که در این میان می توان به آن اشاره کرد این است که به طور مثال ما سنگهای کک را به کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و ... می فرستیم و در مقابل سنگ سیقل شده و برش خورده را به عنوان سنگ ایتالیایی وارد بازار می شود و بازارهای اروپا را از آن خود می کند.

وی در آخر افزود: این در حالی است که اگر ما ماشین آلات مربوطه را به عنوان بستر تغییر وارد کنیم و یا در کشور خودمان این ماشین آلات را مونتاژ کنیم به راحتی می توانیم سنگ تراش خورده  و سیقل خورده را به بازارها عرضه کنیم و سهم زیادی از بازارهای بین المللی را نصیب خود کنیم و به این ترتیب ارزش افزوده زیادی را برای اقتصاد کشورمان فراهم کنیم.

کد خبر 14692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =