مانع ۶ لایه در مقابل صادرکنندگان

صادرکننده نمونه سال ۹۴ در گفت و گو با اگزیم نیوز عدم حمایت دولت از صادرکنندگان، سودهای بانکی کلان، معضلات مرتبط با امور مالیاتی، وجود بوروکراسی‌های پیچیده، عدم پرداخت به موقع جوایز صادراتی، شرایط سخت وصول پول حاصل از صادرات را از جمله مهم ترین مشکلات صادرکنندگان برشمرد

مدیرعامل شرکت رز پلیمر در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در آستانه روز ملی صادرات، به تشریح وضعیت فعلی و موانع و چالش‌های پیش روی این مقوله مهم در رشد اقتصادی پرداخت. وی معتقد است اقدامات انجام گرفته در زمینه صادرات چندان موثر و قابل توجه نیست و همچنان صادر‌کنندگان با مشکلات و محدودیت‌های زیادی در این مسیر روبه‌رو هستند.

جواد ظهیری با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات صادرکنندگان در طول سال‌های متمادی، مربوط به مساله تسهیلات بانکی بوده است، افزود: بانک‌ها چندان راغب به همکاری با صادرکنندگان نیستند، همین موضوع همواره میزان نقدینگی و قدرت صادرکنندگان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: موانع و مشکلاتی حوزه صادرات را مى‌توان در یک تقسیم‌بندى کلى به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد، در بخش داخلی مشکلات اصولاً به عدم حمایت و همکاری بانک ها،سود بالای تسهیلات بانکی، بوروکراسی اداری پیچیده برمى‌گردد.

ظهیری ادامه داد: در بعد خارجی نیز تحریم ها، محدود بودن اقلام صادراتی، کشش‌پذیرى کالا‌ها، وجود رقبا، ضعف تبلیغات، ناهماهنگى در عرضه کالا از مهم‌ترین مشکلات صادرات غیرنفتى است.

به گفته این فعال اقتصادی بانک‌ها از جمله موانع صادراتی هستند که یا تسهیلات پرداخت نمی‌کنند و یا در قبال پرداخت تسهیلات بهره‌ بانکی بالایی را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت رز پلیمر ادامه داد: مشکلات ناشی از عدم هماهنگی سازمان امورمالیاتی کشور موجب تاخیر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و در نتیجه کاهش صادرات شده است، چراکه مالیات بر ارزش افزوده در افزایش تولید و صادرات تاثیرگذار است.

وی مطالبه ارزش‌افزوده صادرات را از ادارات امور مالیاتی نفس‌گیر و زمان‌برخواند و گفت: این درحالی است که ما به عنوان یک شرکت مولد صادراتی از سال 93 تاکنون مبلغی را تحت این عنوان دریافت نکرده ایم. به عبارت دیگر به بهانه های واهی فاکتورها را رد کرده و پروانه های صادراتی را قبول نمی کنند.

وی اضافه کرد: صادرکننده از یک سو باید راه چاره برای پرداخت بهره بالای بانکی خود کند و از سوی دیگر مبلغی از سرمایه اش نزد دولت مانده است.

ظهیری با اعلام اینکه علی‌رغم اجرای برجام و لغو تحریم‌ها هنوز تولیدکنندگان در نقل و انتقال پول با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: در واقع صادرکنندگان از طریق کشورهای دیگر و به وسیله صرافی ها نقل و انتقالات پولی را انجام می دهند که این امر مستلزم هزینه هنگفت و همچنین ریسک پذیری بالایی است.

به گفته وی تمام مشکلات و موانع دست به دست هم داده و به نوعی صادرات کشور را زمین گیر کرده است. ایران کشوری است که در زمینه صادرات غیرنفتی توانایی و قابلیت فراوانی دارد و نباید  همچنان در حال صادرات نفت خام باشد، بلکه باید فرآورده های نفتی گوناگونی تولید و سپس در صادرات آن کوشا باشد.

وی افزود: با توجه به مشکلات ساختاری داخلی و بیرونی، رقابت با دیگر کشور‌ها در بازار جهانی اصلا کار راحتی برای ما نیست و ضمن اینکه بسیار علاقمند به رقابت هستیم، اما به راحتی نخواهیم توانست بازارهای خارجی را در اختیار بگیریم.

این فعال اقتصادی حمایت بخش‌های دولتی از صادرکنندگان را بی‌ثمر خواند و افزود: اگر دولت توان حمایت از صادرکنندگان را ندارد برسر راه آنها نیز موانع ایجاد نکند. به عنوان نمونه می توان به بوروکراسی ترخیص کالا اشاره کرد. البته نباید از این نکته غافل شد که این بوروکراسی به دلیل امنیت بیشتر و جلوگیری از هر گونه تخلف و قاچاق است. اما این موارد برای صادرکنندگان دردسرساز شده است.

وی اضافه کرد: برای مثال ما نمی توانیم پارافین مایع صادر کنیم اما پس از تلاش ها و پیگیری های زیاد این امر تحقق یافت ولی مشروط براینکه محصول فوق مورد تایید آزمایشگاه قرار گیرد. پارافین مایع در اختیار آزمایشگاه قرارداده شد اما با موافقت مسوولین همراه نبود. چرا که معتقد بودن این محصول پارافین نیست و تاییدیه صادرات به آن داده نمی شود.

ظهیری در ادامه مطلب فوق ادامه داد: خوشبختانه پس از اعتراض های فراوان مجدد محصول ما مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نهایتا مشخص شد که آزمایشگاه اشتباه کرده است، اما چه فایده این رفت و آمدها موجب هزینه های اضافی و گزافی برای ما ایجاد کرد.

وی افزود: با این تفاسیر صادرکننده چگونه می تواند با رقبای خود در سایر کشورها رقابت کند. مسلم است که صادرات آن‌ها رشد می‌کند.

به گفته این فعال اقتصادی شرکتی که طی سالهای متمادی به عنوان صادرکننده ملی و نمونه انتخاب شده و در طی سالهای فعالیتش خوشنام بوده نباید به چشم یک شرکت متقلب نگاه کرد و بر سر راه صادرات محصولاتش سنگ گذاشت بلکه باید راه را برای او هموار کرد.

مدیرعامل شرکت رزپلیمر در خصوص مشوق های مستقیم و غیرمستقیم صادراتی گفت: مشوق های غیرمستقیم به مراتب بهتر است، اما چنین اتفاقی رخ نمی دهد. چرا که برخی از قول های دولتمردان در حد حرف باقی مانده و به مرحله اجرا نرسیده است. صحبت پشت تریبون ها و وعده و عیدها هیچ مشکلی از صادرات حل نمی کند.

وی ادامه داد:  ارایه مشوق‌های صادراتی غیر مستقیم مانند کمک به ساخت، توسعه و تجهیز زیرساختهای صادراتی، کمک هزینه حمل کالاهای صادراتی و... می تواند راهگشا باشد. از سوی دیگر مشوق های مستقیم نیز موجب افزایش انگیزه صادرکننده ها می شود. در واقع مشوق های مستقیم توسط قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی تعریف شده است مبنی بر اینکه هر صادرکننده به ازای میزان صادراتش مستحق جوایزی هست. اما این قانون از سال 89 هنوز پرداخت نشده است.

ظهیری درخصوص انتظارتش از بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات یک بانک تخصصی در این حوزه وحامی صادرکننده ها است. در واقع باید بانک توسعه صادرات با کاهش هزینه صادرکنندگان و افزایش امکان رقابت آنها در بازارهای جهانی ، تسهیلات خود را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد. از جمله اقدامات می توان به نرخ بهره پایین تر، سهل کردن قوانین تسهیلات و همچنین قرار دادن سوابق صادرکننده به عنوان ملاک ارزیابی اشاره کرد.

کد خبر 13538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =