دو  فاکتور ضربه پذیری بنگاه های تولیدی

اغلب واحدهای تولیدی که مشکل دارند هم توانایی مالی محدودی داشتند و هم یک مقدار کالاهای آنها رقابتی نیست که در شرایط رکود و مشکلات تحریم زمین خوردند و تعداد بیشتر آنها مشکلات مالی دارند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر آهنگ رو به رشد تولید و صنعت در کشور، گفت: در مورد تعطیلی واحدهای صنعتی کشور بزرگ نمایی و اغراق صورت می گیرد. محمد رضا نعمت زاده در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور پس از برجام خیلی بهتر شده ولی هنوز نیاز به کارهای بیشتری داریم. وی در پاسخ به سوال آیت الله اردبیلی مبنی بر اینکه یک سری کارخانه ها تعطیل است، گفت: یک تعداد بله، ولی این موضوع را بزرگ جلوه می دهند، اغلب واحدهایی که مشکل دارند هم توانایی مالی محدودی داشتند و هم یک مقدار کالاهای آنها رقابتی نیست که در شرایط رکود و مشکلات تحریم زمین خوردند و تعداد بیشتر آنها مشکلات مالی دارند.
وی با بیان اینکه یک سری، از بانک ها پول گرفتند و نتوانستند پرداخت کنند، گفت: اخیرا دولت مقرراتی گذاشته که واحدهای کوچک و متوسط بتوانند با شرایط سهل و آسان به رغم اینکه به بانک ها بدهکارند و چک برگشتی دارند تسهیلات دریافت کنند.

وی با بیان اینکه واحدهای اصلی فعال هستند، ناامنی های بوجود آمده در کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان و در نتیجه رکود اقتصادی پیش آمده در این کشورها را باعث کاهش میزان صادرات کشور بیان کرد و افزود: البته مقدار آن خیلی هم کم نشده ولی برنامه داشتیم افزایش بدهیم که نتوانستیم این کار را انجام دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: کاهش قیمت نفت نه تنها در ایران موثر بوده بلکه در همسایگان ما نیز که عمده درآمدهای آنها از محل فروش نفت تامین می شود نیز تاثیر گذاشته که رکود اقتصادی ایجاد شده در این کشورها بر صنایع و واحدهای تولیدی ما نیز اثر گذاشته است.
وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال رفع رکود اقتصادی در داخل کشور است و قطعا تا پایان سال شرایط بهتر می شود، افزود: در پنج ماهه نخست سال جاری صنعت با رشد 4 درصدی مواجه بوده است .وی همچنین اذعان داشت: در برخی زمینه ها مانند اشتغال باید بیشتر کار کنیم که جز از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر نیست.

وزیر صنعت همچنین با بیان اینکه فضای اقتصادی کشور پس از برجام روند رو به رشدی را در پیش گرفته است، افزود: ما باید روابط بین المللی خود را خیلی زود فعال کنیم که البته در مسائل سیاسی و گفتمان بسیار خوب شده و در مسائل اقتصادی نیز تاثیرهای آن کاملا مشهود است ولی باید بیش از این رشد پیدا کند، هنوز یک مقداری از روابط بانکی کشور با بانک های خارجی مشکلاتی دارد.

وزیر صنعت همچنین در پاسخ به سوال دیگر آیت الله اردبیلی مبنی بر اینکه در خصوص دعواهای ایجاد شده بر سر مساله برجام چه کارکردید؟ گفت: این دعواها را خودمان راه می اندازیم باید عاقل باشیم واقعا نعمت بزرگی به دست این ملت رسیده این را خودمان ضایع نکنیم و این حرف هایی که خودمان می زنیم مورد سوء استفاده دشمن قرار می گیرد.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با انتقاد از برخی بهانه جویی ها در مورد مساله برجام گفت: واقعا بی انصافی است که بگوییم برجام بی اثر بوده، در شرایطی که یک مدیرکل در یکی از کشورهای خارجی حاضر به پذیرش ما نبود، حالا وزیران این کشورها به ما التماس می کنند، و همین فردا 2 وزیر وارد ایران می شوند، و آخر هفته نیز 2 وزیر دیگر وارد کشور خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه و رویکرد کشورهای جهان نسبت به ایران پس از برجام تغییر و دگرگونی اساسی پیدا کرده است.
نعمت زاده با بیان اینکه یک کشور خارجی که 6 ماه پیش با آن قرار داد بستیم در حال حاضر در ایران سرمایه گذاری می کند، افزود: ما هفته آینده طرح هایی را برای بهره برداری داریم که سرمایه گذاری خارجی در آن مشارکت داشته و در آخر سال نیز بیش از 8 طرح دیگر به بهره برداری خواهد رسید که همه آنها به کمک سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری می رسند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید قدر فضای بوجود آمده پس از برجام را بدانیم، تصریح کرد: حرف هایی که در مورد برجام گفته می شود کف روی آب است همان طور که تجربه انقلاب اسلامی به ما ثابت کرده همیشه حرف حق پیروز است.

نعمت زاده با اشاره به هیاهوی رسانه ای ایجاد شده در قبال قضیه برجام گفت: حوزه های علمیه باید روی اخلاقیات مردم کار کنند، تهمت، افترا و دروغ هایی که در جامعه مطرح می شود حاکی از آن است که حرف های ما خیلی موثر واقع نشده است ما هیچ وقت تا این اندازه تهمت و دروغ در جامعه نداشتیم حالا یک عده برای مسائل سیاسی و رقابتی این حرف ها را مطرح می کنند.

وزیر صنعت همچنین یارانه ها را درد سر بزرگی برای دولت توصیف کرد و گفت: دولت سالانه حدود 40 هزار میلیارد تومان پرداخت می کند، و تمام اهتمام و تلاش مجموعه دولت فراهم کردن این پول است.
وی افزود: اگر این مبلغ به مسیر توسعه اقتصاد هدایت شود، قطعا تاثیر گذارتر خواهد بود ولی این کار جسارت می خواهد چرا که افرادی که به دریافت این مبلغ عادت کردند به راحتی راضی به قطع شدن آن نیستند.
نعمت زاده گفت: به دنبال این هستیم که در چند استان به صورت آزمایشی اختیارهای را به استانداران بدهیم، تا بررسی کنند و بخشی از این پول را به سمت تولید هدایت کنند.

وی اظهار کرد: عده ای از مردم واقعا خیلی نیاز به دریافت یارانه ندارند، ولی دولت به 75 میلیون نفر یارانه می دهد.
این مقام عالی دولت تدبیر و امید افزود: هر چند طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی امکان حذف تعدادی از دهک های جامعه وجود دارد، ولی این کار خیلی سخت و دشوار است چرا که زیاد ضابطه مند نیست.
وی با بیان اینکه طبق قانون افرادی که بیش از 30 میلیون ریال درآمد دارند یارانه آنها باید قطع شود، اضافه کرد: دولت یک بار این موضوع را اعلام کرد ولی همه گفتند درآمد ما پایین است و شاید تنها یکی 2 میلیون نفر حذف شدند.
وی گفت: دولت آن تعداد از دریافت کنندگان یارانه را که می تواند حذف کند از فهرست کم می کند.
نعمت زاده افزود: سال گذشته حدود 3 میلیون نفر کم شد و امسال نیز با پیگیری های وزیر تعاون احتمال حذف 4 تا 5 میلیون نفر دیگر وجود دارد.

رشد رقابتی در استان های کشور

محمدرضا نعمت زاده همچنین عصر شنبه در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم گفت: ما باید به تولیدکنندگان اعتماد داشته باشیم و به ویژه بانک ها و سازمان مالیات از هر طریق قانونی به آنها کمک کرده و تسهیلات لازم را با نرخ پایین در اختیار آنها قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: هر استان متناسب با ظرفیت هایی که ایجاد کند، می تواند از اعتبارات اختصاص یافته برای کمک به واحدهای تولیدی بهره مند شده و در این خصوص سهمیه بندی خاصی در استانها وجود ندارد و استان ها باید برای جذب تسهیلات و اعتبارات بیشتر تلاش کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور، مدیرانی که نمی توانند عملکرد موثری داشته و مسوولیت بپذیرند باید کنار بروند، اظهار داشت: اگر واحدهای صنعتی و معدنی به درستی و بر اساس اصول طراحی شوند، مشکل محیط زیست نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه واردات برخی کالاها برای حمایت از تولید داخلی با ارز آزاد انجام می شود و همه کالاها در این رابطه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان باید سرمایه گذاری بیشتری در جهت افزایش تولید صورت بپذیرد.
نعمت زاده با اشاره به برخی مشکلات تامین مواد اولیه در کشور گفت: بر اساس مصوبه دولت قبل، محصولات پتروشیمی صرفا در بورس عرضه می شود و همین مساله مشکلات بسیاری را برای واحدهایی که از این محصولات به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند بوجود آورده و دلال پروری کرده است که برای حل این معضل باید بجنگیم.

کد خبر 12871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =