برجام اقتصادی با اصلاح  ۶ چالش                                                      اساسی

دوانی: رفع تحریم های غرب نشان داد همه مشکلات ما به تحریم گره نخورده و باید مشکلات ساختاری را در اقتصاد ایران برطرف کر د؛ وی ۶ پیش نیاز برجام اقتصادی را مطرح کرد

عضو انجمن حسابداران خبره ایران در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص صحبت وزیر اقتصاد کشورمان مبنی بر اینکه تحریم ها نقاط ضعف اقتصاد را بر ملا کرد و در تشریح  مهمترین ضعف های اقتصادی کشورمان تصریح کرد: امروزه کشور در شرایط رکودی عمیقی به سر می برد که ریشه این رکود از ضعف مبانی اقتصادی و عملکرد چرخه اقتصادی کشور است.

 به عقیده غلامحسین دوانی از مهمترین عوامل ناتوانی اقتصاد کشور می توان به مدیریت نا کارآمد در استفاده از منابع محدود، کامل نبودن زنجیره تولید کشور، نداشتن تعامل جدی بنگاهها با کشور های خارجی، ضعف کیفیت کالاهای داخلی و گران بودن قیمت تمام شده و فقدان نظارت مالی بر بنگاههای اقتصادی اشاره کرد.

دوانی در تشریح این عوامل تصریح کرد: اگر به بررسی عملکرد کشور های پیشرفته و موفق بپردازیم می بینیم دولت های این کشور ها با ایجاد یک نظام مدیریتی منسجم نقشه راه روشنی تعریف کرده تا همه در سایه این راهنما به بیشترین مطلوبیت رسیده و در پی آن چرخه اقتصادی هم با دور تند بچرخد.

وی افزود: سازمانهای موجود درجوامع پیشرفته هم با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند، به گونه ای (با مدیریت برنامه ریزی شده) به رفع نیازهای فردی و گروهی افراد جامعه می پردازند که با استفاده از منابع محدود به اصلی ترین هدف یعنی استفاده از عوامل تولید و رسیدن به اثر بخشی برسند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که وقتی به رصد و بررسی نحوه عملکرد سال های اخیر و شرایط فعلی می پردازیم میبینیم، با توجه به اینکه کشور ما یک سرزمین ثروتمند از لحاظ نیروی جوان کار، منابع عظیم خدادادی نفت و گاز، موقعیت جغرافیایی و ... است آن طور که باید و شاید نتوانستیم از این موهبت های خدادادی استفاده کرده و پیشرفت کنیم.

به عقیده دوانی این شرایط در سال های اخیر وخیم تر شده و شاهد آن بودیم که دولت ها با وضع قانون های متنوع سعی در ایجاد مدیریت یکپارچه را داشتند؛ غافل از این که این قوانین ( قانون هایی که بعضا در میانه راه رها می شد، یا اصلا استارت نمی خورد) سردرگمی ها را بیشتر کرد و جهت گیری های معکوس شکل گرفت. در طرف دیگر سازمان های کشورمان در چنین فضایی برای حفظ بقای خود به استراتژی های گوناگونی دست زدند که این آشفتگی هم آنها را از هدف دور می کرد و هم باعث می شد که نتوانند آن طور که باید و شاید از ظرفیت های خود استفاده کنند و در حوزه های کاری خود به تعالی برسند.

وی در ادامه گفت: طی سال های اخیر و 8 سال تحریم غرب علیه کشورمان تولید با مشکلات عدیده ای رو به رو شد که آثار این امر در شرایط فعلی هم مشهود است و می بینیم در بیشتر صنایع زنجیره تولید کامل نیست. در این سال ها به دلیل عدم تعامل ما با کشورهای پیشرفته دنیا، نتوانستیم ماشین های به روز و تکنولوژی های نو را وارد کشور کنیم و دانش فنی خود را متناسب با نیازهای جامعه به روز کنیم و با این شرایط اگر واحد های تولیدی ما می توانستند خوراک و ماده اولیه تولیدات خود را تولید کنند نهایتا به دلیل این کاستی ها کالاهایی تولید می شود که از قیمت تمام شده بالاتر و کیفیت پایین تری برخوردار هستند و نمی توانند با کالاهای مشابه خارجی خود رقابت کنند.

این فعال اقتصادی در ادامه اظهار کرد: این اتفاق در شرایطی رخ داده که ما سهم زیادی از بازارهای خود در کشور های خارجی را از دست داده ایم و حال با این اوصاف باز گرداندن همان سهم هم کاری بس دشوار است.

وی در کنار این مسائل، به مشکلات بانکی، بیمه ای و گشایش های اعتباری اشاره کرد و گفت: آثار تحریم هنوز هم دست از سر کشور ما بر نداشته و در مراودات بانکی و اعتباری هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنیم که باعث شده ارتباطمان با کشورهای خارجی کمرنگ باشد و نتوانیم در این راه موفق عمل کنیم.

دوانی در ادامه تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این دوران به اقتصاد کشور ما لطمه می زند فقدان نظارت مالی بر بنگاههای اقتصادی است. اتفاقی که باعث شده آشفتگی تقویت شود و بسیاری را به آستانه ورشکستگی رسانده است.

وی در ادامه با اشاره به صحبت های وزیر اقتصاد گفت: به عقیده من بیانات آقای طیب نیا کاملا درست است. ما در 8 سال گذشته فکر میکردیم همه مشکلات از جانب تحریم هاست اما حال که تیم دیپلماسی آقای ظریف توانستند این مشکل را از میان بردارند، آیا همه مسائل حل شد؟ با بررسی شرایط می بینیم با این که این تحریم ها برطرف شده هنوز هم مشکلات آنچنانی داریم .

دوانی افزود: به عقیده من تحریم عامل فروپاشی اقتصاد یک کشور نیست و شاهد این مدعا رفع تحریم ها غرب علیه ایران است که می بینیم نبود مدیریت کارآمد باعث شده تحریم دو صد چندان موثر واقع شود و عواملی همچون ضعف نظام نظارتی، ضعف زنجیره اقتصادی کارآمد و .... در شرایط فعلی ضربه های جبران ناپذیرتری از تحریم را به پیکره اقتصادی کشور می زند.

وی درباره حرکت اقتصاد کشور به اقتصادی غیر دولتی اظهار کرد: به عقیده من برای رهایی از این شرایط باید اقتصاد کشور به سمت اقتصاد خصوصی واقعی شیفت پیدا کند و در طرف دیگر دولت در توزیع منابع محور عدالت اجتماعی را رعایت کند.

دوانی در نهایت با اشاره به اینکه برخی معتقدند که اقتصاد ما در منجلابی گیر کرده که حرکت به سمت اقتصاد غیر دولتی خیلی دیر است گفت: ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. اگر در همین شرایط هم در این مسیر گام برداریم و با برنامه ریزی و هدفدار حرکت کنیم قطعا موفق خواهیم بود.

 

 

 

کد خبر 12640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =