بخش معدن در انتظار سرمایه گذار خارجی

ارزش صادرات کشور در بخش معدن در سه ماهه اول امسال رشد ۶۴ درصدی را تجربه کرده است.در حالیکه اقتصاد هنوز رنگ و بوی نفتی دارد

ارزش صادرات کشور در بخش معدن در سه ماهه اول امسال رشد 64 درصدی را تجربه کرده است، در حالی که اقتصاد هنوز رنگ و بوی نفتی دارد. رشد چشمگیر این بخش نشان از آینده درخشان و سهم مهم آن در درآمدهای کشور خبر می دهد. ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از مزایای فعالیت های معدنی محسوب می شود که در شرایط فعلی برگ برنده این بخش از صنعت کشور است. به علاوه ظرفیت های بالایی در صنایع معدنی کشور وجود دارد که ضرورت سیاست گذاری های صحیح در بخش صادرات مواد معدنی را پررنگ می کند. در خصوص شرایط فعلی بخش معدن گفتگویی انجام داده ایم با محمدرضا بهرامن  عضو هیات مدیره شرکت های تولید و فراوری مواد معدنی ایران که در ادامه می خوانید:

بهرامن در این باره گفت: صنعت معدن بخاطر ویژگی ها و مزایای بیشمار در کنار نفت و گاز چرخه ارزش افزوده را کامل می کند، در صورتی که اگر بتوانیم استراتژی تعریف شده ای برای این بخش داشته باشیم می توانیم از اکتشاف تا فراوری سرمایه گذاری درستی در این بخش انجام دهیم و طبعا با این وجود می توانیم سهم مهمی در جایگزین شدن درآمدهای نفتی داشته باشیم.

وی به افزایش سطح صادرات از نظر وزنی در سه ماهه نخست سال 95 اشاره کرد و گفت: به رغم کاهش قیمت جهانی مواد معدنی در سال جاری به نسبت سال قبل ما شاهد افزایش صادرات مواد معدنی به لحاظ حجمی بوده ایم. این اتفاق به معنی وجود تقاضا برای مواد معدنی ما است؛ گرچه ما به دلایل مختلف بازارهای خود را از دست داده ایم اما توانسته ایم بازارهای جایگزین برای آن پیدا کنیم. به گفته وی از آنجا که بشر همواره نیاز همیشگی به مواد معدنی دارد و نگاهش به آن نگاه زیست محیطی است این افزایش تقاضا تداوم پیدا خواهد کرد، در حالیکه کشور ما یک کشور معدنی است و می توان با یک برنامه ریزی دقیق در این باره افزایش صادرات در سالهای آتی را تضمین کرد.

بهرامن معتقد است باید سرمایه گذاری خارجی را در بخش معدن بدون تعصب وارد کرد چرا که سرمایه گذار خارجی با خود تکنولوژی و بازار مصرف می آورد. به گفته وی هدف سرمایه گذار خارجی استفاده از همان مواد معدنی تولید شده در صنایع خودشان است و همچنین فناوریهای نو را نیز با خود می اورد، بنابراین باید شرایط و قوانین و بستر لازم را برای ورود سرمایه گذار خارجی فراهم کرد. 

وی افزود: ما ظرفیت بهره مندی از ارزش افزوده از صفر تا صد را داریم و باید از آن استفاده کنیم. به گفته وی مواد معدنی در گروه خام فروشی قرار نمی گیرند بلکه در هر بخش ظرفیت کامل شدن چرخه ارزش افزوده را دارد. لذا باید دید کدام راه به نفع مملکت ماست. به گفته بهرامن این فرصت در اختیار ماست مواد معدنی را به آن شکل که مورد نیاز کشورهای مصرف کننده است در اختیار آنها قرار بدهیم و سود بیشتری ببریم  و از چرخه کامل  ارزش افزوده استفاده کنیم.

 وی گفت: نگاه ما باید بر پایه سرمایه گذاری در بخش فراوری باشد و بر این اساس باید مشوق هایی را در این بخش در دوره های مختلف برای سرمایه گذاران تعریف کنیم. بهرامن با اشاره به این که باید با تخصیص معافیت های ویژه برای فعالین در این حوزه سرمایه های بزرگی را جذب این بخش کنیم گفت: سرمایه گذاری در بخش اکتشاف حین استخراج یکی دیگر از بخش هایی است که باید مورد حمایت قرار بگیرد. ما در بخش اکتشاف هیچ سرمایه گذاری مناسبی نکرده ایم و امروز نقطه ضعف صنعت معدن ما اکتشاف است در حالی که اکتشاف نقطه شروع برنامه ریزی در بخش معدن است.

عضو اتاق بازگانی تهران گفت: طی دو سال گذشته نوآوری های زیادی در بخش مبانی اکتشافات مقدماتی داشتیم، اما اینها کافی نیست چون این دست فعالیت ها سالها قبل در کشورهای معدن خیز انجام شده و ما این فرصت ها را از دست داده ایم چراکه هیچوقت توجه دولتمردان ما برای استفاده از پتانسیل های بخش معدن کافی نبوده و درآمدهای نفتی آنقدر کافی بوده که تصمیم گیران نیازی به سرمایه گذاری در این بخش ندیده اند. وی به بعد اشتغالزایی بخش معدن اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مزیت های بخش معدن بحث اشتغال محلی و جلوگیری از کوچ های بی رویه است. اکثر معادن کشور ما در بخش های محروم واقع شده اند و اصولا هر شغل در معدن خود به طور متوسط 17 شغل پایین دست ایجاد می کند و اینها یک مزیت بزرگ است که باید دیده شوند.

بهرامن  بخش معدن را یک پتانسیل دیده نشده دانست و گفت: معدن در کشور ما یک بخش بسیار جوان است و جای رشد بسیار دارد و تنها 7 درصد ظرفیت های ما شناخته شده است. به عقیده وی بخش معدن یکی از اهرمهای توسعه کشور محسوب می شود که هنوز به آن توجه در خور نشده است. وی بسترسازی برای حضور سرمایه گذار خارجی را ضروری دانست و گفت: تشکلها نقش خیلی مهمی در آمادگی زیرساختها برای حضور سرمایه گذاری خارجی دارند و سرمایه گذار خارجی نیاز و نفع خود را برای سرمایه گذاری در معدن ما می بیند و لازم است قوانین و مقررات شفاف سازی شوند تا سرمایه گذار امنیت را برای سرمایه گذاری حس کند بر این اساس پنجره واحد باید بصورت روشن و کامل برای بخش معدن تعریف شود تا بتوانیم از فضای پیش روی کشور به طور کامل استفاده کنیم.

کد خبر 12511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =