موانع حضور بانکهای خارجی در ایران

کارشناسان معتقدند بیشترین مانع در مسیر حضور بانک های خارجی در ایران سنگ اندازی های آمریکا است

درست یک سال قبل در چنین روزی ولی الله سیف خبر از تهیه لایحه ای داد که به موجب آن برای فعالیت بیشتر بانک‌های خارجی در ایران در راستای اصلاح قانون بانکداری مجوز صادر می شود. این لایحه اجازه می‌دهد ۱۰۰ درصد سرمایه خارجی در تاسیس یک بانک وارد شده و در عمل بانک‌های خارجی در ایران فعالیت خود را آغاز کنند. سیف در مصاحبه با رسانه ها اعلام کرد: در خصوص ایجاد بانک خارجی در مناطق آزاد و نیز ایجاد شعب در این مناطق هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و تنها محدودیت‌ها برای سرزمین اصلی است که آن هم برای راه‌اندازی شعبه محدودیتی مشاهده نمی‌شود، اما چرا در یک سال اخیر در این زمینه تحرکی دیده نشده است؟ اگزیم نیوز در این باره گفتگویی با کارشناسان این حوزه انجام داده که در ادامه می خوانید:

آرش قلی زاده تحلیگر ارشد مالی در پاسخ به این سوال که چرا بانکهای خارجی با وجود اعلام آمادگی ایران برای حضور آنها در کشور، تمایلی به ورود به این حوزه ندارند، گفت: اصلی ترین دلیل این عدم تمایل آن است که بانک های خارجی نمی توانند تراکنش مالی با نهادهای تحت تحریم  ایرانی داشته باشند. با وجود برداشته شدن بسیاری از موانع هنوز نهادهای مالی در ایران وجود دارند که ممکن است از سوی تحریم کنندگان هنوز تحت تحریم باشند. اگر یکی از این نهادهای مغضوب کوچکترین مشارکتی در تراکنشهای مالی این بانکها در ایران داشته باشند با عواقب بدی مواجه می شوند و ممکن است خودشان مورد تحریم و جریمه واقع شوند. بنابراین این ریسک را به جان نمی خرند و سودی هم که قرار است در گرو به جان خریدن این خطر کسب کنند اندک است. بنابر این سعی می کنند تا اطلاع ثانوی و روشن شدن همه زوایای برداشته شدن تحریم برای تاسیس شعبه عجله نکنند.

قلی زاده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا و ایران و تاثیر آن بر تصمیم گیری بانکهای خارجی برای حضور در ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها منتظرند تا شرایط مساعد از نظر سیاسی و موضع گیری های بین المللی دولت امریکا از سویی و ایران از سوی دیگر فراهم شود تا آن زمان انتظار چندانی نمی توان داشت.

محمد جواد محقق نیا عضو  هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به سنگ اندازی های امریکا در این باره اشاره کرد و گفت: شاید با امضای برجام روی کاغذ ما زمینه لازم برای حضور بانکهای خارجی و زمینه مبادلات ارزی را با دنیا در ایران فراهم کردیم اما عملا به دلیل بد عهدی امریکا همچنان در این زمینه اتفاق مثبتی نیفتاده است. حتی اخیرا شاهد مکاتبات تهدید امیز از سوی کمیته تحریمهای امریکا به کشورهای نزدیک به ایران بوده ایم که در آن در خصوص همکاری بانکی با ایران تذکر داده اند. امریکا مانع عملی شدن برجام می شود و بخاطر عدم شرایط لازم برای ارتباط بانکی با کشورهای دیگر بالطبع بانکهای خارجی هم تمایلی به حضور در ایران ندارند.

نصرتی پژوهشگر زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی نیز  معتقد است الان همه اتفاق نظر دارند که نظام مالی کشور ضعیف است. ما حداقل ده سال از نظام پولی و بانکی دنیا عقب مانده ایم و یکی از راه حل های کوتاه مدت موثر برای وارد کردن شوک به بدنه اقتصاد کشور، حضور نهادهای مالی در داخل کشور است. نه تنها منابع مالی از این طریق به کشور وارد می شود بلکه دانش معاملات پولی و بانکی نیز از این طریق وارد کشور می شود. چابکی و دانش از این طریق وارد کشور می شود و بانکها و نهادهای داخلی برای عقب نماندن از آنها وادار به تحرک بیشتر می شوند، فضا رقابتی می شود درحالیکه فضای رقابتی نیاز امروز اقتصاد ماست. این درحالی است که موانع بسیاری برای حضور  بانکهای خارجی در ایران وجود دارد و ترکیبی از سخت گیریهای داخلی و تحریم های فرسوده کننده مانع حرکت رو به جلو در این حوزه است و باید گفت یک بازه سه الی چهار ساله برای تسهیل شرایط زمان لازم داریم.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 12473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =