اولویت های مقاومتی در چارچوب روابط بین الملل

وظيفه خطير بانک توسعه صادرات در حمایت از صادرات و اهداف اقتصاد مقاومتی موجب گرديد تا اين بانك در سالهاي تحريم نيز با ارائه الگوهاي مناسب و كارآمد، عليرغم قرار گرفتن در ليستهاي تحريمي و به تبع آن ايجاد محدوديتهاي جدي بين‌المللي، به ارائه خدمات بانكي تداوم بخشد

بانک توسعه صادرات ایران در سال 1370 آغاز به فعالیت کرد؛ امروز نوزدهم تیرماه سالروز 25 سالگی تاسیس این بانک است و اگزیم نیوز به به این مناسبت با مديریت امور بين الملل بانک توسعه صادرات گفتگو کرده است.

بانك توسعه صادرات ايران به عنوان اگزيم بانك كشور و بازوي اجرايي دولت در فعاليتهاي برون مرزي و تامين مالي بين‌المللي همواره سعي نموده است با بهره گيري از حداكثر ظرفيتهاي موجود نقش موثري در تحقق اهداف و سياستهاي اقتصادي دولت جمهوري اسلامي ايران ايفا نموده و به عنوان يكي از اصلي ترين حاميان صادرات كشور، سهم ارزنده اي در تحقق سياستهاي اقتصاد مقاومتي داشته باشد.

حمیدرضا معبودی در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: وظيفه خطير بانک توسعه صادرات در حمایت از صادرات و اهداف اقتصاد مقاومتی موجب گرديد تا اين بانك در سالهاي تحريم نيز با ارائه الگوهاي مناسب و كارآمد، عليرغم قرار گرفتن در ليستهاي تحريمي و به تبع آن ايجاد محدوديتهاي جدي بين‌المللي، به ارائه خدمات بانكي تداوم بخشد.

معبودی افزود: با اجراي توافق برجام و ايجاد فضاي جديد در عرصه بين المللي سعي شد با ترسيم الزامات فعاليتهاي بانكي در دوره پسا برجام و در حداقل زمان ممكن نسبت به احياي جايگاه بين المللي بانك اقدام شود و خدمات بهتري به مشتريان ارائه گردد. در همين راستا محور برنامه هاي جامع بين الملل بانك در سال 95 بهره‌گيري از ظرفيتهاي ايجاد شده پسابرجامي و ملاحظه سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي تبيين و كليات برنامه هاي مذكور با نگاه به ارتقاء‌ جايگاه بين المللي بانك و كاهش مخاطرات تحريمي در پنج محور ذيل ترسيم گرديد:

- احيا و توسعه روابط بين‌المللي

- افزايش فروش خدمات ارزي موجود

- توسعه و تنوع بخشي به خدمات ارزي

- كيفي‌سازي نيروي انساني ارزي

- ادامه فعاليتهاي جاري بانك

به گفته این مقام مسئول برخي جزئيات برنامه هاي فوق به شرح ذيل مي باشد:

الف- برنامه‌هاي اصلي احيا و توسعه روابط بين المللي

  • تهيه برنامه كشوري شامل بانكهايي تحت سه اولويت در مناطق جغرافيايي مختلف در كشورهاي هدف  
  • برنامه توسعه روابط با بانكهاي بزرگ، اگزيم بانكها، موسسات اعتبار صادراتي و بانكهاي توسعه اي
  • تدوين مدل توسعه روابط كارگزاري، نحوه و مدل شناسايي كشورهاي هدف و اولويت بندي آنها همچنين نحوه تعيين بانكها در كشورهاي منتخب
  • ضرورت ارتقاي جايگاه و اعتبار بانك از طريق موضوعاتي همچون رتبه‌بندي بين‌المللي، رعايت استانداردها و نرماتيوهاي بين‌المللي، الگوهاي استاندارد ارائه بانك نظير صورت‌هاي مالي بر طبق مدل IFRS، گزارشهاي سالانه، تبليغات، رعايت استانداردها و چارچوب‌هاي AML,CFT FATA, و كميته نظارتي بال 1،2،3 و ...

 

ب افزايش فروش خدمات ارزي موجود

سرعت در ارائه خدمات، تكميل بسته خدمات بانك، تكريم مشتريان، تبليغات موثر، افزايش خدمات منحصر به فرد، توجه به قيمت خدمات، توسعه سيستمهاي نرم افزاري و ... از جمله رئوس برنامه هاي اين بخش مي باشد.

ج توسعه و تنوع بخشي به خدمات ارزي

اينترنت بانك ارزي، پوشش نوسانات نرخ ارز، روش‌هاي نوين پرداخت (BPO)، حساب اماني Escrow Account، حساب ريالي براي كارگزاران خارجي و ارائه خدمات اينترنتي به كارگزاران از جمله موارد مطرح در اين بخش مي باشد.

د كيفي سازي نيروي انساني

ارائه آموزشهاي عمومي و تخصصي، طراحي آزمونهاي استاندارد، ارزيابي دانش ارزي در شعب و ستاد، ارزيابي مجدد، بسته هاي آموزشي و گامهاي اجرايي مربوطه از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در اين بخش مي باشد.

ه ادامه فعاليتهاي جاري بانك   

اقتصاد مقاومتي– اقدام و عمل، تهاتر كالايي، پيمانهاي پولي، اعطاي خطوط اعتباري (روسيه، ارمنستان، عراق و...)، دريافت خطوط اعتباري (كره جنوبي و تركيه)، شركاي راهبردي/ كشورهاي داراي اولويت (روسيه، عراق، تركيه، تركمنستان، چين و ...) تداوم فرايند انعقاد قراردادهاي اعتبار خريدار جديد و پرداخت تسهيلات از محل قراردادهاي اعتبار خريدار منعقده، دريافت خطوط اعتباري فاينانس و ريفايناس از بانكهاي خارجي و بين المللي جهت تامين مالي واردات موارد اوليه، كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي و ... سرفصلهاي كلي اين بخش مي باشد.

نگاه اجمالی به سال 94

مدیر امور بین الملل بانک توسعه صادرات در خصوص فعاليتهاي صورت گرفته در سال 94 گفت: بايد به اين نكته اشاره كرد كه تشديد محدوديتهاي بين المللي و تحريمي در بخش عمده‌اي از سال 94 تاثير قابل ملاحظه اي بر آمار عملكردي بانك داشت، با این وجود بانك سعي نمود با ارائه راهكارهاي مناسب و نوين عملكرد مشروحه ي ذيل را در حوزه ارزي محقق نمايد:

 

رديف

موضوع

سال 1394

1

مبلغ اعتبارات اسنادي صادراتي و بروات (ميليون دلار)

618

2

مبلغ اعتبارات اسنادي وارداتي و بروات (ميليون دلار)

2160

3

مبلغ اعتبارات اسنادي داخلي (ميليارد ريال)

860

4

مبلغ کل ضمانت‌نامه‌ها‌ي ريالي (ميليارد ريال)

1074

5

مبلغ کل ضمانت‌نامه‌ها‌ي ارزي (ميليون دلار)

6

6

تعداد ضمانت نامه هاي  صادره ريالي

428

7

تعداد ضمانت نامه هاي صادره ارزي

22

8

تعداد ضمانت نامه هاي صادره

450

9

تعدادحواله هاي ارزي منتج به واردات كالا

1171

10

مبلغ حواله هاي ارزي منتج به واردات كالا (ميليون دلار)

507

11

انعقاد قرارداد تامين مالي اعتبار خريدار ( ميليون دلار)

1000

12

پرداخت تسهيلات اعتبار خريدار ( ميليون دلار)

400

13

اجرايي نمودن قرارداد تامين مالي خط سوم انتقال برق چهارصد كيلو ولتي در كشور ارمنستان (ميليون يورو)

83

14

وصول خسارات بازپرداخت نشده از صندوق ضمانت صادارت ايران (ميليون يورو)

14

 
معبودی افزود: با اجرايي شدن توافق برجام در اواخر ديماه سال 94 اين بانك تا پايان سال 94 نسبت به ارسال درخواستRMA  به بيش از يكصد بانك خارجي اقدام و به تدريج با دريافت پاسخ از برخي از بانكهاي مذكور نسبت به ايجاد و احياي روابط با برخي از آنها اقدام نمود به گونه اي كه در پايان سال قبل امكان ارائه خدمات بانكي محدود در اغلب حوزه هاي جغرافيايي فراهم گرديد. اين درحالي است كه در مقطع فعلي با حدود 120 بانك مبادله كليد رمز و تبادل پيام (RMA) برقرار شده است، با 22 بانك حساب افتتاح شده فعال داريم، و مابقي بانكها در حال تبادل مدارك و مذاكرات اوليه مي باشيم .در اين راستا امكان ارسال حواله/ برات و صدور اعتباراسنادي با 54 كشور بصورت مستقيم و غير مستقيم فراهم شده است (13 بانك ديگر در شرف انجام مي باشد).وی در پایان گفت: ايتاليا، اسپانيا، آلمان، فرانسه، بلژيک، اتريش، روسيه، ترکيه، چين، ژاپن، عراق و عمان از جمله برخي کشورهای مهمي هستند که ارتباطات بانكي با آنها آغاز شده است.

 

کد خبر 12233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =