چالش های شرکت های صادراتی در دوران پساتحریم

دکتر حمید میر معینی گفت: نوسان قیمت های جهانی، محدودیت های بیمه ای، نقل و انقالات مالی از جمله مهمترین چالش های شرکت های صادراتی در بورس است

دکتر حمید میر معینی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت شرکت های صادراتی در بورس گفت: یكی از مسائل بسیار قابل توجه در عرصه بازارهای مالی رابطه تنگاتنگ قیمت كالاها با یكدیگر است. بدین ترتیب وضعیت شرکت های صادراتی نیز به قیمت های جهانی محصولات مخصوصا نفت ارتباط مستقیمی دارد. در این میان عوامل تأثیرگذار بر قیمت نفت هم تابع اقتصاد جهانی بوده و به تقاضا از طرف مصرف كنندگان بزرگ مثل چین ، هند و... مربوط می شود.

وی ادامه داد: با این وجود مسائل سیاسی نیز بی تاثیر نیست. در واقع اگر در معادلات سیاسی دنیا رویداد خاصی رخ ندهد، قیمت جهانی نفت افزایش نیافته و متعاقبا قیمت محصولات و کالاهای اساسی نیز تغییری نخواهد داشت.

وی افزود: البته این شرکت ها در سال های اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات این دوران اجازه فروش یا استفاده از تمام ظرفیت خود را نداشتند اما حال در دوره پسابرجام می توانند در بخش تولید و فروش رشد محسوسی داشته باشند. با این همه طبق آمارهای موجود تا پایان سال 2016 در این راستا تحول چمشگیری نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در واقع این شرکت ها باید با مدیریت و استراتژی از موقعیت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند. البته این را هم باید در نظر داشت که تا اجرایی شدن کامل تحریم ها و رفع محدودیت ها شاید از 6 ماه باقیمانده تا پایان سال میلادی فراتر رود و در سال آینده تحقق یابد.به گفته وی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در تحولات اقتصادی و جهانی بسیار تاثیرگذار است و متعاقبا بر اثر این هیجانات ابتدا اتحادیه اروپا سپس یورو تضعیف می شوند و همچنین تحولات ایجاد شده تاثیرات خاصی بر دلار و قیمت های جهانی خواهد داشت. با این حال معتقدم تا 10 الی 15 روز آینده شوک وارد شده به اقتصاد جهانی مهار می شود و بازار تا حدودی به ثبات می رسد.

میرمعینی در خصوص چالش های شرکت های صادراتی اظهار کرد: بزرگترین چالشی که این بخش با آن دست و پنجه نرم می کند، بحث قیمت های جهانی است. رویدادهای سیاسی و اقتصادهای نوظهور هم تاثیر بسزایی بر این بخش دارند.از جمله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و از همه مهمتر انتخابات پیش روی آمریکا که بر نوسان قیمت های جهانی بسیار موثر است و از دیگر چالشهای  این شرکت ها می توان به نحوه صادرات، محدودیت های بیمه ای، نقل و انتقالات مالی و... اشاره کرد.

در پایان میرمعنی در خصوص وضعیت شرکت های صادراتی در بورس در دوره پساتحریم گفت: باتوجه به شرایط موجود و عدم رفع کامل تحریم ها در این حوزه  تحولات خاصی شاهد نخواهیم بود. مگر اینکه با اتخاذ تدابیری از جمله کاهش هزینه های حمل و نقل و فروش، ورود سرمایه گذاران خارجی جهت اجرای طرح های توسعه ای، افزایش ظرفیت شرکت ها، افزایش نیروی کارآمد و... مشکلات را کاهش و سود آوری شرکت ها را افزایش دهیم. 

کد خبر 12139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =