2019 July 23   ,   ٢١ ذو القعدة ١٤٤٠   ,    سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸     
کد خبر : ۲۸۱۸۵ گروه : اقتصاد کلان تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفتگو با اگزیم نیوز مطرح کرد بدهکاری خودروسازان با وجود دریافت بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز دولتی

از فروردین سال گذشته تا ابتدای اردیبهشت سال جاری به دو خودروساز بزرگ، بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده که این میزان تخصیص ارز برای تامین قطعات به این دو خودرو ساز پرداخت شده اما در عمل نه از میزان بدهی آنها کاسته شده و نه در تامین قطعات موفق عمل کرده اند

به گزارش اگزیم نیوز، روز گذشته رضا رحمانی در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه هیچ مماشاتی با خودروسازان نداریم، یادآور شد که هیچ ملاحظه و محدودیتی برای تحقیق و تفحص از خودروسازان ندارم.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه خودروسازان از هر راهی که می‌توانند باید به تعهدات خود عمل کنند ولو در برخی موارد ضرر هم بکنند تصریح کرد: اما در برخی انواع خودرو امکان تولید وجود ندارد که در این شرایط باید با راهکارهایی همچون جایگزینی یا برگرداندن مبلغ پرداختی با مشتریان به توافق برسند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برنامه خوبی جهت خودکفایی و تعمیق ساخت داخل آغازشده است، گفت: توجه به ساخت داخل یکی از فرصت‌ها برای رونق تولید است و ایران خودرو ۲۴۴ میلیون دلار و سایپا ۱۷۸ میلیون دلار برنامه داخلی سازی قطعات در سال ۹۸ دارند

در این رابطه محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در گفت‌وگو با اگزیم نیوز مهمترین علت خودروهای متوقف شده در انبارهای خودروسازان را کمبود نقدینگی قطعه سازان اعلام کرد و اظهارداشت: ما از خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان طلب داشتیم که در ماه پایانی سال گذشته تنها ۴ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد ضمن اینکه از بهمن ماه تاکنون کلی به تعهدات افزوده شده است. از سوی دیگر خودروسازان نیز به دلیل ضرر و زیانی که از سوی شورای رقابت به صنعت خودروسازی تحمیل شده است نمی توانند بدهی خود را به شرکت های قطعه ساز تسویه کنند. در این زمینه مقرر شده بود که ۸۴۴ میلیون یورو معادل هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه سازان قرار بگیرد که هنوز هیچ اقدامی از سوی بانک مرکزی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه خیلی از قطعات مورد نیاز برای تجاری سازی این خودرو‌های ناقص در داخل تولید می‌شوند اما برخی نیز وارداتی هستند،عنوان کرد: به غیر از تعدادی از سنسور‌ها که به صورت مستقیم وارد می‌شوند، تعداد قطعاتی وارداتی در مورد خودروهای داخلی بسیار کم است. براین اصل علت تولید خودروهای ناقص ابتدا عدم پرداخت بدهی توسط شرکت های خودروساز است و مورد دیگر اینکه به دلیل وجود تحریم ها، قطعه سازان نتوانسته اند اقلام مورد نیاز را وارد کنند.

نجفی منش با اشاره به اینکه از فروردین سال گذشته تا ابتدای اردیبهشت سال جاری به دو خودروساز بزرگ، بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کرده تصریح داشت: این میزان تخصیص ارز برای تامین قطعات به این دو خودرو ساز پرداخت شده اما در عمل نه از میزان بدهی آنها کاسته شده و نه در تامین قطعات موفق عمل کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت قطعه سازی که 80 درصد رسوب خودروهای ایران خودرو و سایپا را به آن نسبت می دهند و بیشترین میزان ارز 4200 تومانی را دریافت کرده؛ چقدر در مورد افزایش خودروهای ناقص در انبارهای خودروسازان اثرگذار بوده، گفت: اگر این قطعه ساز هم نتوانسته است قطعات را تأمین کند، تنها به دلیل نبود نقدینگی بوده که اگر نقدینگی تأمین شود این قطعه ساز هم قطعات مورد نیاز را تأمین خواهد کرد. در یک خودرو بیش از 3000 قطعه بکار می‌رود، بنابراین حتی اگر یک قطعه هم مهیا نشود خودرو به تولید نهایی نمی‌رسد و خطر ورشکستگی پیش‌روی صنعت خودروسازی قرار خواهد گرفت.

به گزارش اگزیم نیوز مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در تازه ترین اولتیماتوم تعزیراتی به 2 خودروساز کشور با اشاره به تناقض گویی شرکت های خودروساز در پاسخ به تعهدات خود یادآور شده است «متولیان شرکت‌ها و کارخانه‌های خودروساز داخلی اعلام کرده اند که علی رغم تولید حدود 1500 خودرو  نتوانسته اند آنها را به دلیل کمبود قطعات به بازار وارد کنند. این در حالی که خودروسازان تاکید دارند که فروش خودرو در حال حاضر ادامه پیدا کند. این دو بحث با یکدیگر در تناقض است؛ چرا که نمی‌شود گفت هم فروش خودرو داریم و هم کمبود قطعه!»

وی تصریح داشت «از مطرح کردن اینگونه موضوعات اینگونه برداشت می‌شود که  خودروسازان در گذشته خودرو‌هایی را تولید و احتکار کرده‌اند و اکنون قصد عرضه آن‌ها را در بازار دارند؛ در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که با اعلام عدم قطعه، خودرو‌ها در بازار فروخته می‌شوند؟!»

ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
مشاهده نظرات
ارسال نظر
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظر شما :
آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار
دیگر رسانه ها
فاجعه اقتصادی در جهان؛ نتیجه حمله به ایران
فاجعه اقتصادی در جهان؛ نتیجه حمله به ایران اگر آمریکا به ایران حمله نظامی کند فاجعه ای تمام عیار برای دنیا رقم می خورد و این فاجعه اقتصادی از زوایای مختلف قابل بررسی است
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ |
نظرسنجی
35.153.135.60
بزرگترین چالش صادراتی کشور در حال حاضر چیست؟



ارسال
تلگرام
=
قیمت ارز
نام قیمت زنده درصدتغییر مبلغ تغییر کمترین بیشترین
قیمت سکه و طلا
نام قیمت زنده کمترین بیشترین
نرخ لایبور و یوریبور
euriborRate euriborPercentage euriborDate
liborRate liborPercentage liborDate
آب و هوا
۲۰ بانک پیشرو در حوزه بانکداری دیجیتال در دنیا
اگزیم نیوز بررسی کرد ۲۰ بانک پیشرو در حوزه بانکداری دیجیتال در دنیا اگزیم نیوز در این گزارش به معرفی خدمات مالی ۲۰ بانک معتبر دنیا می پردازد که فعالیت های خود را بر بستر دیجیتال ارایه می کنند
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ |
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه
آشنایی با تازه های کتب بازار سرمایه

به گفته دکتر سعید مستشار مولف کتاب الفبای بورس، این کتاب به زبان بسیار ساده مفاهیم و کلیات بازار ...
تلگرام
ارسال خبر به ديگران

نام شما:
ايميل شما:
ايميل گيرنده:
توضيح: